Logopeda - Szkoła Podstawowa nr 7 w Lublinie

Article heading icon

Logopeda

Praca logopedy w naszej szkole skupia się na wspieraniu rozwoju komunikacyjnego uczniów. Logopeda ocenia poziom rozwoju mowy uczniów klas 0-3, a następnie wskazuje potrzebę terapii logopedycznej, poszerzonej diagnozy oraz konsultacji specjalistycznych.

Poprzez terapię logopedyczną podczas zajęć grupowych, logopeda wspomaga uczniów w rozmowy mowy, przezwyciężaniu trudności z wymową, rozwija zakres słownictwa czynnego i biernego, stymuluje sprawność narządów artykulacyjnych będących podstawą prawidłowej i wyraźnej wymowy, wspomaga w nauce tworzenia skutecznej komunikacji oraz wzmacnia rozwój społeczno-emocjonalny i motywuje do rozwoju umiejętności współdziałania i współpracy w grupie.

Logopeda to nie tylko specjalista w dziedzinie terapii mowy, ale także partner w procesie edukacyjnym. Współpracuje ściśle z nauczycielami, identyfikując obszary, w których uczniowie mogą potrzebować dodatkowego wsparcia. Przekazuje wskazówki mające na celu dostosowanie form i metod nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów z trudnościami komunikacyjnymi.

Współpracując z rodzicami, logopeda dostarcza wskazówek i zaleceń dotyczących pracy z dziećmi w domu, podaje przykładowe ćwiczenia, które rodzice mogą wykonywać z dziećmi podczas zabaw oraz indywidualnie wspomaga rodziców w podejmowaniu działań dobranych do potrzeb konkretnego ucznia.

Do zadań logopedy w szkole należą:

  1. diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
  2. prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
  3. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
  4. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
    1. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
    2. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
       

Zalecane jest systematyczne wykonywanie ćwiczeń w domu (10-15 minut 3-5 razy w tygodniu) w celu uzyskania oczekiwanych efektów terapii logopedycznej.

Odpowiedni poziom sprawności narządów artykulacyjnych, głównie języka, warg i podniebienia, warunkuje prawidłową wymowę głosek. Gimnastyka aparatu mowy jest istotnym krokiem w celu osiągnięcia tej ważnej sprawności. Można ją prowadzić w formie zabawy. Sprawmy, aby dziecko odczuwało radość i zadowolenie.

  • Cmokanie i parskanie (wprawianie warg w drganie);
  • Wymawianie na przemian "a" - "o" lub "e" - "o" przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi;
  • Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy "i";
  • Zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy "u";
  • Wargi wysunąć do przodu, ściągnąć je (jak przy gwizdaniu) i przesuwać w kąciki ust: w prawo, w lewo, a następnie wykonywać nimi ruchy okrężne;
  • Masowanie warg zębami (górnymi dolnej wargi i odwrotnie);
  • Nadymać policzki przy zwartych wargach;
  • Nadymać policzki i zatrzymać powietrze w jamie ustnej na około 4 -5 sekund, następnie oddychać przez nos bez zmiany położenia warg i policzków;
  • Nadymać policzki na zmianę lewy i prawy, przesuwać powietrze z jednej strony jamy ustnej do drugiej przy zwartych wargach;
  • Przy zwartych szczękach i wargach odciągać na przemian kąciki ust na boki;
  • Przy zaciśniętych zębach zwierać i rozwierać wargi (zwarcie ma być silne, rozwarcie możliwie największe).
     

  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych zębów, a następnie do górnej wargi przy maksymalnym opuszczeniu szczęki dolnej;
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi;
  • Język wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust;
  • Ruchy koliste języka w prawo i w lewo wewnątrz jamy ustnej;
  • Oblizywanie lub "odliczanie" zębów i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami;
  • Żuć język, udawać ssanie cukierka.
     

  • Płukanie gardła ciepłą wodą (to ćwiczenie pomaga uzyskać dźwięki "k" i "g");
  • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej;
  • Chrapanie na wdechu i wydechu;
  • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie.

  • pozycja wyjściowa (siad na krześle, ręce oparte na kolanach), ruch (wdech z uniesieniem rąk przodem w górę), pozycja końcowa (wydech z równoczesnym skłonem tułowia w przód);
  • dmuchanie na płomień świecy, na wiatraczek;
  • chuchanie na dłonie, na szybę;
  • nadmuchiwanie balonów i gumowych zabawek;
  • śpiewanie;
  • puszczanie baniek mydlanych;
  • dmuchanie na papier, małe autka, chustę;
  • odliczenie na jednym wydechu, wymawianie na wydechu samogłosek - początkowo pojedynczo, potem po 2-3 (dziecko wymawia jak najdłużej samogłoskę.

Ćwiczenia oddechowe można prowadzić w różnych pozycjach: na siedząco, w pozycji stojącej lub leżącej na plecach i na brzuchu.

  • nazywanie obiektów na obrazkach, np. w książeczkach, albumach; budowanie zdań do obrazków;
  • gry typu Dobble/ Ale pary;
  • czytanie z dzieckiem wierszyków, powtarzanie przez dziecko kolejnych wersów, zapamiętywanie wierszy;
  • rozmowa z dzieckiem o przeczytanym tekście (np. wierszu, bajce):
    • dziecko opowiada swoimi słowami, o tym co przedstawia fragment tekstu,
    • rodzic wyjaśnia dziecku nieznane słowa, podaje przykłady użycia,
    • dziecko może próbować wyobrazić sobie, co nastąpi dalej w czytanej historii,
    • dziecko może wyobrazić sobie i opisać postacie, jeżeli ich wygląd nie jest szczegółowo opisany, może opisać scenę, w której rozgrywa się historia,
    • warto porozmawiać z dzieckiem o emocjach i zachowaniach społecznych, które przedstawia tekst,
    • warto zastanowić się z dzieckiem nad tym, jak ono mogłoby poradzić sobie w sytuacji przedstawionej w tekście.